torsdag 26 februari 2009

vaniljkringlor


Imorgon fyller söta Maja i min klass 18 år, så jag har bakat små kakor att bjuda på. Jag använde ett recept på vaniljhorn från boken "sju sorters kakor", men jag tycker att kringlor den så fina ut, så jag gjorde dem kringelformade helt enkelt. Av detta blev det vaniljkringlor.


Recept på vaniljhorn (eller i detta fall vaniljkringlor):
Ugn 175 grader
du behöver
5 dl vetemjöl
200 g smör
2 msk vaniljsocker
garnering
strösocker

Hacka samman mjöl, matfett och vaniljsockret till en grynig massa (eller använd en mattberedare som jag gjorde. Arbeta sedan ihop den med händerna till en deg. Låt degen vila kallt en stund.

Under tiden kan man förbereda plåtar och en tallrik med socker.
Trilla sedan ut degen i 8 cm långa pinnar (gör dem längre om man gör kringlor), något tjockare på mitten. Lägg dem på smord plåt eller bakplåts papper. Böj dem till horn.
Grädda mitt ugnen i 12 minuter.


Vänd hornen (eller kringlorna) i socker meden dem fortfarande är varma.

Och då får man vaniljkringlor som ser så här goda ut, och som smakar ännu godare.
receptet ger ca 50 horn (eller 40 kringlor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar