söndag 17 maj 2009

Några fina dagar


I veckan har det varit några hektiska dagar med prov och annat. Min kära Mor köpte denna lilla godisask till mig och den var verkligen sör och uppmuntrande när jag inte hade kraft kvar.


Sen i fredags bar det av till min mormor i Gränna, efter skolan. Hon är världens bästa mormor. Tänk er en riktig baktant, som stickar och syr och som har ett oerhört stort och varmt hjärta. Så är min mormor.

Detta var min "hoppsan mormor har stekt köttfärs till middagen och jag är ju vegetarian" -min. Men men, tack och lov hade hon gjort tacos så jag kunde fylla ut med massa grönsaker och sen åt jag lite kött.

På kvällen åt vi ost och drack te. Jättegott! En kompis till mig sa för några veckor sedan att baserat på det jag pratar mest om så måste mina stora kärlekar vara ost, te, vintage och Rut (min katt).




På kvällen var jag så trött efter dagen och efter att ha dansat varje gång "tingeling" spelades på tv under programmet "tingeling - full story". Och så var jag så flummig av all trötthet med, där av dansandet, så varje gång bara nåt liten kul hände, bröt jag ihop av skratt.

Jag tog mormors gittarr som stod i ett hörn och spelade en låt
i slutet av kvällen, och sen sov jag gott.
.
På lördagen gick vi en promenad längs Brahegatan och tittade in i diverse affärer. I en affär fanns dessa söta skålar och burkar.


Och självklart fanns det polkagrisar i alla möjliga smaker i varje affär utmed gatan.

Titta vad mormor köpte till mig på second handen. Det är en assiett, sex tallrikar och en skål från rörstrands klassiska "gröna anna". Min mormor är så snäll så det är ofattbart.

Så köpte jag några saker själv med. Dessa böcker...

ett par skinnhandskar...

och en tavla.

Hemma hos mormor så letade hon fram dessa tidningar från 1976 i samband med att kungen gifte sig. Det var jättespännande att titta i dem. Dessa fick jag ta med mig hem och några mönster till lite olika kläder också.

Hos mormor finns det lite av allt...

ur dessa skålar brukar vi äta fruktsallad och glass ur, sedan jag var liten.

Så tog jag mig en liten promenad runt omkring i Gränna. Detta är kyrkan som jag tycker är jättefin.

Parken stod i full blom. Denna tiden på året är vackrast i Gränna. Allt blommar, vädret är vackert och det är innan alla turister kommer med, så då är det inte lika trångt på gatorna heller.

De här träden var så jättefina.



Sen brukar jag alltid ta mig en titt på alla gravstenar vid kyrkan. Jag vet inte varför men jag gillar gravstenar.







Nån hade satt ett förkläde på statyn av Amalia, hon som skapade polkagrisen ni vet.




Så tog jag mig en sväng förbi morfars grav innan jag gick tillbaka.

Hemma hos mormor så tittade jag mig omkring efter lite kul saker. Denna lampa och ask kommer jag ihåg sen jag var jätteliten. Det var så kul att titta i asken och leka med sakerna som fanns i kommer jag ihåg.




Efter middagen så stod jag på verandan och borstade ur allt mjäll ur håret, på mormors order.

Efteråt så var jag fascinerad över att mitt hår kunde vara utan tovor. Jag borstar aldrig nästan håret så jag har alltid tovigt hår. Sen satt jag och pillade i mitt hår under hela eurovision.


Min mormor är en riktig sytant. Hon brukade alltid sticka vantar och mössor till mig och min syster när vi var små.

Så lekte jag med några hattar som jag hittade i en garderob.




Denna brickan är jag lite förälskad i. Den är så vacker.


Innan jag åkte hem på söndagen tog vi oss en promenad till hamnen.

Nära hamnkrogen fanns detta lilla hus jag aldrig lagt märke till tidigare.

Och när jag kom hem fick jag dessa fina tidningar av min Far. Ett perfekt slut på en underbar helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar