tisdag 21 april 2009

En födelsedag och pelargoner

Idag blev det min och Fars årliga pelargon inköp. det är vår lilla tradition sedan jag var tre år gammal. Då fick jag för första gången välja en blomma att köpa och det var en röd pelargon, min favoritblomma.



Pelargoner är så vackra och så håller de hela sommaren, bara man tar hand om dem.


Här är jag tre år gammal, i blommig klänning knästrumpor och rosett i håret, och har valt ut min första blomma...

Och nu 16 år senare fortfarande med en rosett i håret.

Idag fyller min älskade Mor år så vi gjorde lunch till henne och en tårta.

Min Mor är skolsköterska så jag ville göra en tårta som det inte är så mycket tillsatser i. Så jag gjorde en tårtbotten. det enda med tillsatser i var vaniljsåsen, som jag inte orkade göra själv plus att de inte har vanilsstång i vår lokala butik.

recept till tårtbotten:
3 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda socker och ägg poröst. Blanda i de torra ingredienserna. Smörj och bröa en rund ugnssäker form med avtagbara kanter. Häll i smeten. Sätt i mitten av ugnen i ca 35 minuter. Låt den sedan svalna. Dela den sedan till tre lock.
Klart! Så är det bara till att välja det man vill mellan locken och på tårtan.

1 kommentar: